fredag, maj 27, 2005

Kvällspasset

Sitter och håller på med mitt första pass som jourhavande bibliotekarie. Än så länge: 1 fråga.

Nog för att jag inte hade väntat mig så mycket av det här, men det är lite lustigt att vi som sitter redan nu har haft fler frågor än de som satt föregående kväll. Tjänsten skulle onekligen behövt backning av lite mer reklam än vad den fått.

Idén i sig är ganska intressant, att ha en chatt-service är ett bra sätt att nå ut till människor som kanske annars inte skulle tänka på att komma in till biblioteket och ställa en fråga, alternativt att fånga upp såna som kopplar samman bibliotek med allt annat än elektronisk service.

Ibland undrar jag bara vad man har tittat på när såna här tjänster utvecklats, fanns det andra lösningar som skrotades på vägen? Referens-community? Forum? Det är ju också lösningar som skulle kunna ge bra service. Men det kanske bara var farten som räknades i ett sånt här fall. Och med tanke på att vissa användare inte väntar längre än trettio sekunder innan de ger upp så hade kanske en annan lösning varit fruktlös.

Något som som jag diskuterat med ansvariga för den lokala katalogen är om det skulle vara möjligt att skapa rss/atom/någon annan form av feeds för bok och tidsskriftsnyheter. Mycket av det som kommer in på biblioteket är osynligt eftersom det inte publiceras som nyheter i biblioteket, bara ett axplock av det som köpts in på beslut kommer fram, och inte det som skickas genom pliktexemplaret.

Det vore schysst. Ska på seminarium om bloggar på måndag, så då kanske det kan bli mer om detta.

Inga kommentarer: